99% Friendlyness and 1% Scare

Ensimmäinen kokonainen viikko on mennyt siivillä, mutta reissu on kuitenkin alku taipaleella 😎 Ensimmäisen viikon olen kulkenut pääasiassa pelastuspäällikkö Heiserin matkassa. Olemme kiertäneet palaverista toiseen ja päässyt seuraamaan läheltä pelastustoiminnan valmistautumista myrskyyn. Myrskyn alusta alkean olet ollut tiiviissä keskusteluyhteydessä työvuorojen toimintaa pyörittävien ja pelastustoiminnasta vastaavien Division Chiefien Bacic, Snowhite ja San Angelo. Ehkä he voisivat olla Suomen pelastustoimessa nimikkeellä päivystävä päällikkö. Myrskyn aikana ja jälkeen on ajettu myös ensimmäiset keikat Amerikan maalla; Rakennuspaloepäily 28 krs:ssa, Automaattisia palohälytyksiä, Sähköjohtojen kipinöintiä, Nuotio, Puukotus, Liikenneonnettomuus. Johan on mielenkiintoista seurata ja kysellä heidän toimintatapojaan sekä samalla kyseenalaista ja verrata omia toimintatapojani vastaavissa tilanteissa...

Pelastuspäällikön kypärätunnus

Haluan esitellä ensimmäisen viikon mentorini: Pelastuspäällikkö Timothy Heiser, 49. Philadelphiassa syntynyt irlantilaiset sukujuuret omaava erittäin ystävällinen, mutta jämäkkä ja päätöksentekokyinen johtaja. Ennen palomiesuraansa ollut baarissa töissä. Tie johtotehtäviin on kulkenut tyvestä puuhun; palomies-ensihoitaja-ylipalomies-paloesimies-palomestari. Silmiin pistävää etenkin hänessä on jatkuva kohteliaisuus ja ystävällisyys. Myrskyn alla olin havaitsevina ja hän kertoi itsekin olevansa stressaantunut, mutta en usko kenenkään puhelimen toisessa päässä havainneen sitä. Hän pyrki palvelemaan soittajia/kysyjiä parhaan kykynsä mukaan ja kannusti heti soittamaan uudelleen jos tarvitsevat apua! Toisin kuin minä niin hän on aina tavoitettavissa tai soittaa heti takaisin 😳 Kaikki tietävät hänen vastaavan suoraan palopäällikölle operatiivisesta toiminnasta. Hän pyrkii toteuttamaan isänsä sanomaa johtamisesta: Pääsääntöisesti (99%) ystävällisesti ja kaverillisesti, mutta tilanteen niin vaatiessa ei ole mitään kysymystäkään (1%)...

Tim

Intohimoinen veneilijä ja kalamies. Kertoi kalastuksen olevan hänelle hyvä syy lähteä veneilemään. Käyvät vähintäään joka viikonloppu vaimon kanssa kalareissulla ja retki päättyy tietysti jahti klubille! 😜 He kutsuivat mukaan veneen siirtoreissuun ennen hurrikaania. Kyllähän tuolta vesistön puolelta tämän kaupungin näkee eri tavalla, kanaaleja on 265 kilometriä ja täynnä toinen toistaan upeampia veneitä.

Kalamiehen lelut

Kapteeni ja kansimies

Vaimo Michelle, 46. Kertoi hänellä olevan jotakin sukujuuria Suomeen, ilmeisesti hyvin kaukaista kun ei sen selvemmäksi asia tullut. Pariskunta on tavannut aikoinaan ambulanssissa, seurustelleet ja eronneet. Kymmenen vuoden eron jälkeen palasivat takaisin yhteen ja ovat olleet nyt 12 vuotta naimisissa. Michelle työskentelee toisessa kaupungissa palomiehenä, tarkemmin sanottuna hän on sammutusauton kuljettaja (Driver-Engineer). Hänellä olisi vielä 7 vuotta palvelusta edessä ennen kuin voisi siirtyä eläkkeelle. Oikeus eläköitymiseen syntyy 20 vuoden, samassa kaupungissa tehdyn, palveluksen jälkeen. Kuten arvata saattaa, niin olivat varsin ihmeissään meidän palomiesten eläkejärjestelmästä. Michelle kysyikin, niin monta kertaa esitetyn, asiallisen kysymyksen; miten kukaan pystyy ikääntymisestä johtuen toimimaan palomiehenä 65-vuotiaaksi?  Kaikki tietänevät vastauksen...

Herra ja rouva Heiser

Driver-Engineer

Pelastuspäällikkö haluaa saada huomionsa ja olla erilainen nuori. Tästä osoituksena muun muassa viininpunainen auto, kun muilla "työsuhdeautot" ovat valkoiset. Kaikki tunnistavat pelastuspäällikön menopelin!

Dodge Charger

Ovat juuri muuttaneet uuteen kotiin ja sain olla heidän ensimmäinen yövieraansa. Kaksi kertaa viikon aikana on istuttu iltaa, juteltu maailman menosta, syöty hyvin ja juotu muutamat lasit viintä. On siihen oluetkin mukaan mahtunu. Leppoisaa porukkaa. Kovasti, ainakin vielä, ovat tulossa Suomeen vierailulle. Olisikin todella hienoa saada isännöidä heidän reissuaan ja esitellä suomalaista elämän menoa tulevalle Fort Lauderdalen palopäällikölle?

video

Kommentit

  1. Hei Kalle! Miksi noilla päälliköillä on radiopuhelimet tuollaisen pitkän hihnan perässä? Millä taajuuksilla heidän puhelimet toimii, VHF vai joku muu? Ovatko kuulleet TETRA-järjestelmästä? Onko heillä GSM-puhelimet tai vastaavat myös mukana, vai pärjääkö pelkällä paloradiolla? Niistä sateliittipuhelimista jo mainitsitkin kun myrsky oli alkamassa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Radio on hihnassa ja monofoni toisessa päässä; ei tarvitse ottaa radiota käteen puhuakseen vaan viestintä tuolla monofonilla. Heillä digitaalinen radiojärjestelmä ja ovat siirtyneet hetki sitten piirikunnan yhteisiin "puheryhmii". Parametrointi aiheuttaa täälläkin harmaita hiuksia!? En vielä ole päässyt kiinni tuosta radiojärjestelmän ytimestä ja jossakin vaiheessa sen sieluun täytyy syventyä...

      Poista
    2. Niin Kalle digitaalinen se on meidänkin TETRA-verkko, jossa Virve-järjestelmämme toimii! Tällä hetkellä TETRA-verkko taitaa olla käytössä vain Euroopassa, vai ovatko edes kuulleet tästä meidän järjestelmästä? Miten oli sitten GSM-verkon/ tai vastaavan käyttö?

      Poista
    3. Hyvä Pentti. Rautaa, joka sentti! =) Odotan itsekin esittämiesi asioiden avaumista.

      Poista
  2. Onko tuo päällikön esittelemä asunto hänen huvilansa, vai asuuko hän siellä vakituisesti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asunto on heidän vakituinen. Asuivat aiemmin isolla tilalla, mutta nykyään vuokralla kanaalin rannalla. Venemiehelle loistava sijainti!

      Poista
  3. Morjens Kalle!
    Kun kerkeet niin viitsitkö vilkaista liigan sarjataulukkoa!

    PATA ON VALTTIA

    T: AMI BALBOA

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äkkiä se maailma muuttuu. Ennen piti kääntää televisio ylös alaisin, että pata alkoi pärjäämään. On Jyrki sinua hyvin kuunnellu, onko ne siirtyny "vanhoilta" tuttuun kanadalainen pelityyliin? =)

      Poista

Lähetä kommentti