9-1-1

Fort Lauderdalen palokunnan päällystön edustajat ovat viimeisest viikot käyneet jokainen vuorollaan tutustumassa hätäkeskuksen toimintaan päivävuoron verran. Heillä on vastaava muutos käyty läpi muutama vuosi sitten, kuin Suomessa vähän aiemmin. Ovat siirtyneet Fort Lauderdalen omasta hätäkeskuksesta Browardin piirikunnan hätäkeskuksen palveluihin. Jokainen osavaltio on erilainen ja vielä piirikunnittain on eroja. Browardissa on noin 2 miljoonaa asukasta ja 3 hätäkeskusta. Browardin hätäkeskuksissa on saman katon alla poliisi, palo ja ensihoito.

Hätäkeskus sijaitsee Sunrise Public Safety Buildingissä

Esimies tarkkana 911-puheluiden vastaanotto-osastolla
"Perehdyttäjä"

Vierailukohde oli Sunrisen kaupungissa sijaitseva pääkallonpaikka ja suurin kolmesta keskuksesta. Vuorovahvuus on 28 päivystäjää ja 3 esimiestä. Ensimmäinen sektori ottaa hätäpuhelut vastaan..."9-1-1 How can I help u?" Heillä on 30 sekuntia aikaa paikantaa kohde ja tiedustella keskeisin vaiva. Tämän jälkeen he siirtävät tehtävän toiselle päivystäjälle (joko palo- tai poliisilaitos), joka suorittaa näiden tietojen pohjalta hälytyksen ja avustaa viranomaista. Puhelun vastaanottanut jatkaa hätäpuhelua tarkasti riskinarvio-ohjeen mukaan ja täydentää lomakkeelle tietoja. Samat tiedot ovat nähtävissä niin muilla päivystäjillä kuin kentälläkin toimivilla auttajilla. Yhteensä hätäpuhelun vastaanottamiseen ja hälyttämiseen on aikaa 90 sekuntia. Kyseessä on ikävästi sanottuna valistunut taksikeskus, jossa kaikille apua haluaville sitä lähetetään: "Auto tulee!"

Palomestari Cool seuraamassa päivystäjän työskentelyä

Hälytykset ja lisätiedot palokunnalle lähtevät tästä pöydästä
Hätäkeskuksessa on vielä kolmas päivystäjä, joka saattaa osallistua tehtävän hoitamiseen. Suuremmissa muodostelmissa hätäkeskus määrittelee radiokanavan, jossa operoidaan. Hätäkeskus pitää "tilannepäiväkirjaa" ja antaa etupainotteisesti tukipalveluja auttajille. Suomessa tuo viranomaisten saama tukipalvelu on valitettavasti viime vuosina jäänyt näkemykseni mukaan hätäkeskuslaitoksen tehostamisen jalkoihin ja osittain tästä syystä useat pelastuslaitokset ovat perustaneet omia tilannekeskuksia tai rakentaneet muita tukipalvelujärjestelmiä. Samoin pelastuslaitoksen johtamispuheryhmien käyttöön ei Suomessa hätäkeskuksella ole vastaavaa roolia vaan se on pelastuslaitoksen omaa sisäistä organisoitumista.

Tilanteessa käytettävää radiokanavaa seuraa hän ja antaa tulitukea pelastustoiminnan johtajalle

Tiukoista henkilöresursseista riippumatta arvostus omaa järjestelmäämme kohtaan nousi, koska Meillä iso osa turhista tehtävistä suodattuu ammatitaitoiseen hätäkeskukseen. Päivystäjien tehtäviin kuuluu arvioida avun tarve ja välittää tehtävä asiaan kuuluvalle viranomaiselle, mutta tehtäviin kuuluu myös tilanteen niin vaatiessa eli aika usein olla välittämättä tehtävää eteenpäin. Näin resursseja voidaan käyttää tarkoituksenmukaisesti ja pyritään varmistamaan apu todellisiin tilanteisiin!

Hätäkeskuksen naapurissa Sunrisen paloasema 72

Parasta antia paikallisille mestareille ja päälliköille oli saada äänille myös kasvot. Tutustuminen vähentää turhaa parran pärinää ja auttaa ymmärtämään toista paremmin!



Kommentit

  1. Pentti Partanen
    Onko siellä pelastustoimella yhteisiä kanavia poliisin ja ensihoidon kanssa sekä paikalliset vapepat jos sellaisia on? Vai pitääkö kaikki hoitaa häken tai joidenkin johtokeskusten kautta?

    VastaaPoista

Lähetä kommentti