Pomot kylässä

Yllätysvieraat Keski-Suomen pelastuslaitokselta saapuivat viime viikolla viiden päivän ajaksi Floridaan. Heidän ajatuksena oli tietysti tarkastaa, että olenhan oikeasti ollut mukana palolaitoksen arjessa ja olenhan tehnyt töitä vähintään sen 40 tuntia viikossa?? 😉

Pelastusjohtaja Tarvainen (vas.), palopäällikkö Hoercherl, pelastuspäällikkö Helminen ja palomestari Hakamäki

On kunnia-asia saada edustamansa pelastuslaitoksen korkeimman tason virkamiehiä vierailulle. Ensimmäinen kerta, kun he vierailivat henkilöstövaihdossa olleen työntekijän luona. Ensimmäinen kontakti pelastuspäälliköltä tuli hurrikaanin jälkimainingeissa, jonka jälkeen järjesteltiin sopiva tiivistetty ohjelma oheisineen. Ft Lauderdalesta näytettiin tällekin vierailulle vihreää valoa...

Vierailun sisältö:

• Torstai saapuminen klo 20.40 Miamin lentokentälle, suora lento Helsingistä sinivalkoisilla siivillä. Hotelliin kirjautuminen.
  • Perjantaina FLFR:n palopäällikön tapaaminen ja yhteinen lounas hänen kanssaan; aiheina palo-/pelastuslaitoksen arki ja ajatukset henkilöstövaihdosta sekä kierros Keskuspaloasemalla. Iltapäivällä tapaaminen yleisötapahtumien järjestelyistä vastaavan palomestarin kanssa.
  • Lauantaina Halloween tapahtuman turvallisuusjärjestelyihin tutustuminen ja matkabudjetin hukkaaminen Floridan suurimpaan ostoskeskukseen (Sawgrass Mall). Illalla NHL-peli Florida Panthers vs. Detroit Red Wings.
  • Sunnuntaina päiväreissu Key Biscaineen ja Miami Beachille.
  • Maanantaina tutustuminen Miami-Daden palolaitokseen ja Miami Downtownin harjoittelukeskuskeen. Illalla NBA-ottelu Miami Heat vs. Minnesota Timberwolves.
  • Tiistain sisältönä palolaitoksen tiedotusvastaavan (PIO) tehtävät, laatujärjestelmät/akkreditointi ja strateginen johtaminen. Tämän lisäksi tutustuminen palolaitoksen palomuseoon ja kansainvälisen venenäyttelyn järjestelyihin (FLIBS). Lento Suomeen klo 23.55.

Olin vieraita vastassa lentoasemalla. Pääsivät harvinaisen nopeasti maahan, noin kolmessa vartissa matkamiehet olivat matkatavaroiden kanssa terminaalissa ja otettiin suunnaksi Fort Lauderdale. Matka tuolta Miamin kansainväliseltä lenkokentältä Fort Lauderdaleen kestää noin 40 minuttia, jos liikenteessä ei ole mitään isompaa ruuhkaa. Majapaikaksi oli valikoitunut aivat Atlantin rannalla sijaitseva B Ocean -hotelli.

Seuraavana aamuna auton kuljettaja kaartoi takaisin hotellille ja nouti vieraat paloasemalle. Kollegat paiskasivat kättä, tuliaiset vaihtoivat omistajaa ja keskustelu palolaitoksen arjesta kävi vilkkaana. Lounaan jälkeen kiersimme Keskusruiskuhuoneen tilat ja kaluston, keskustelimme hälytysvasteista, pelastustoiminnasta ja vaihto-ohjelmastani. Iltapäivän kohokohta oli yleisötapahtumista vastaavan palomestarin tapaaminen. Järjestelyt poikkeavat huomattavasti Suomessa toteutettavasta mallista ja palolaitoksella on niin valvonnallinen kuin turvallisuuspalveluita tuottava rooli. Lisää yleisötapahtumien järjestelyistä toisessa tekstissä.

Kuvaa ranat-alueesta auringon laskeuduttua

Lauantaiksi oli alunperin suunniteltu Halloween -tapahtuman turvallisuusjärjestelyihin tutustuminen käytännössä, mutta säämies laittoi pakan sekaisin reilumpien sateiden muodossa ja tapahtuma peruutettiin. Pitäydyimme kuitenkin aiemmin luodussa suunnitelmassa ja otimme suunnaksi shoppailija paratiisin eli Sawgrass Mallin. Päälliköt olivat kuin kala vedessä väen tungoksessa ja kauppakeskus kiitti heidän ostovimmaansa 😉 Illan kohokohta oli Florida Panthersin ottelu. Valitettavasta Pantterit poistuivat kentältä rankkareiden jälkeen tappio niskassaan, mutta oli hieno kokemus nähdä paikan päällä Sasha Barkovin esittämää taidetta. Etenkin kaikkien pallopelien taitajana tunnettu pelastuspäällikkö oli haltioissaan, vaikka videolla Barkov jr epäonnistuukin rankkariyrityksessään.

Sunnuntaina säämiehellä oli parempi päivä ja aurinko paistoi 30 asteen arvoisesti. Lähdimme perheeni ja vieraiden kanssa kohti Miamia. Teimme muutaman tunnin reissun Key Biscainen saarelle. Käväisimme tenniskeskuksessa, jossa pelataan mm. vuotuinen Miamin ATP-turnaus. Vietimme aikaa rauhallisella rannalla ja vierailimme vanhassa majakassa. Key Biscainen edustalla Atlantin vesi oli vihreää kuin Karibialla, vaikka en Karibialla koskaan olekaan päässyt käymään 😁 Matka jatkui Miami Beachille, jossa nautimme hyvästä kelista, merestä ja maisemista...

Vanhan majakan maailmassa

Näkymät Miami Beachiltä

Maanantain ohjelmassa oli tutustuminen isompaan puulaakiin, Miami-Daden piirikunnan palolaitokseen. Fort Lauderdalen palopäällikö isännöi meitä tuolla reissulla ja ohjasi omat työtehtävänsä pelastuspäällikölle. Aikamoista vieraanvaraisuutta! Miami-Dadessa on hitusen alle 3000 palomiestä töissä ja budjetti satoja miljoonia dollareita, joten vastaavaa mittakaavaa ei Suomesta löydy. Vierailimme heidän pääkallopaikalla, jonka yhteydessä on heidän harjoittelukeskuksensa ja hätäkeskuksensa. Alla olevalla videolla pelastusjohtaja testaa taitojaan paloauton ajosimulaattorissa.

Miami-Daden harjoitusalue

5. luokkalaisten myrskyyn varautumisen oppitunti Miami-Daden johtokeskuksessa

Työssään menehtyneille palomiehille osoitettu muistomerkki

Vesisukeltajien harjoitusallas

Miami-Daden hätäkeskuspäivystäjän työpiste

Miami-Daden kalustoa

Näitä raskaita nostureita Amerikan pelastustoimessa noin 5 kpl

Miami-Daden palolaitoksen jälkeen suuntasimme nopealla aikataululla Miami Downtowniin, jossa nautimme lounaasta ja pääsimme tutustumaan heidän harjoittelukeskukseensa. Harjoittelukeskuksessa oli uuden palomieskurssin 3kk perehdytys käynnissä. Itse keskus oli perustettu 1980-luvulla vanhaan jätteiden polttokeskukseen.

Miami Downtownin harjoituskeskus
Palomiesten perehdytyskurssi ensihoidon maailmassa

Viimeisen vierailupäivän aamu käynnistyi päällikkötason pyörälenkillä kaupunkialueelle. Itse liityin seuraan vasta pyörälenkin jälkeen. Hotellin läheisyydessä oli jo päiviä rakennettu vuosittaista International Boat Showta, joka avasi ovensa seuraavana päivänä. Saimme mahdollisuuden vierailla alueella vähän etukäteen ja haistaa rahan. Mietimme, että onko olemassa toista tapahtumaa maailmassa, jossa on esillä niin paljon kiinteää omaisuutta!? Miljoonaluokan veneitä oli silmän kantamattomiin. Parhaissa varusteluna tietysti pienempiä moottoriveneitä, vesijettejä ja helikopteri. Boat Shown maisemista jatkoimme paloasemalle, jossa Public Information Officer jakoi näkemyksiään mediasuhteiden rakentamisesta ja sosiaalisen median käytöstä. Lisäksi keskustelimme palolaitoksen strategisista linjauksista, laatujärjestelmästä ja ulkopuolisen tahon tekemistä palolaitoksen arvioinneista. Erittäin ajatuksia herättävää!

Päätimme viimeisen vierailupäivän tutustumalla palomuseoon. Palomuseo on perustettu vanhalle paloasemalle (station 8), josta on viimeiset hälytykset ajettu vuonna 2003. Hieno kokonaisuus, jossa pääosa tiloista on jätetty sen aikaiseen kuntoon ja halliin on tuotu  täydennyksenä kaksi entisöityä paloautoa.

Taustalla FLFR:n palomuseo

Olin aistivinani, että intensiivitutustuminen oli päälliköillekin varsin silmiä avartava kokemus ja tarjosi erilaisessa mittakaavassa pelastustoimen järjestelyjä. Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan vaikutuksia Keski-Suomalaiseen pelastustoimeen? 😊

Kiitos vierailusta! 🙏 Tai paremmin, kuten Jonas 8v. sanoi: "Moikka pojat!" 😂 Alla vielä video Miami Heatin kotipelin tunnelmasta, joka ei tietenkään ihan yllä JYPin kotipelien tasolle!?